oresund-2019.reismee.nl

3e not a fishing day (da’s bijna Engels)

Hopelijk vandaag de laatste dag met wind. Na het ontbijt eens rustig bedacht wat te doen vandaag. We zijn er dus maar een cultureel dagje van gaan maken. We gaan eerst naar Landskrona. Onderweg naar Landskrona hebben we nog azijn, suiker, drop (Wiegert is verhouden geworden!), chocolade met salmiak en en rode uien gekocht. De azijn, uien en suiker zijn vooral bedoeld voor het inmaken van de haringen die we ons voorgenomen hebben om te vangen morgen.

Landskrona was lange tijd de enige diep water haven van Zweden en dus een belangrijk object om te verdedigen. Er staat dus een imposant verdedigingswerk (de Citadel) dat eeuwenlang de stad en de haven tegen invallers verdedigd heeft. Als je de Denen veroveringsdrift kent en ziet hoe dicht bij die zijn (je ziet aan de horizon de gebouwen van Kopenhagen) dat snap je dat dit niet voor niets gedaan is. Laat Trump maar oppassen! Een nieuwe schutter heeft zich al aangemeld om de kanonnen op de haven te beklimmen!

Op de haven verder een replica van het vrouwtje van Stavoren (denken we). Het voelt zo thuis dat Wiegert en Dirk er niet vanaf kunnen blijven.
We waaien op de haven bijna onze broek uit. Windkracht 7 met uitschieters naar 8 en een temperatuur van slechts 13 graden maken het, hoewel de helft van de tijd de zon schijnt, toch enigszins guur.

Na Landskrona rijden we via de haven van Råå terug. In de haven kijken we nog even bij de boot. Die ligt daar nog steeds op ons te wachten.

Snel even een kijkje aan boord genomen en de geur opgesnoven, daarna besluiten we om door te rijden naar het slot van Helsingborg. Daar hebben we een rondje gewandeld en de restanten van het slot bekeken.
Ik denk dat Wiegert en Rene niet goed kunnen lezen (ten minste dat hoop ik) want ze gingen onderweg toch wel op een bedenkelijk plekje zitten.

Eenmaal terug in het huis in Ramlösa (beroemd vanwege het bronwater)

stappen we net de auto uit als we overvallen worden door een hagelbui. Wiegert had bijna bulten op zijn kop van de hagel!

Thuis nog maar eens wat lijntjes knopen en spullen sorteren voor morgen, dat toch echt een serieuze visdag moet gaan worden. We besluiten om vroeg op pas te gaan en er een lange dag van te maken. We moeten ten slotte uren inhalen. Rene heeft uitgevonden hoe hij en Wiegert vanavond via de TV en internet naar het voetbal (Ajax) kunnen kijken.

Inmiddels is de wind al aardig afgenomen tot ca 5 bft en gaan we er dus zeker uit morgenochtend uit naar buiten de sund op!

Wim Entrop

Ik vind het wel goed dat er in zo’n visvakantie ook wat cultuur wordt gesnoven .Zo leer je ook nog hoe je je land moet verdedigen tegen vijanden met grote kanonnen die in deze moderne tijd geen schot meer zullen lossen.Historie ook belangrijk maar ik hoop dat jullie eindelijk kunnen doen waarvoor jullie zijn gekomen VISSEN.GroetenWillem