oresund-2019.reismee.nl

6e en laatste Visdag

Vandaag was het weer bericht weer niet je van het. s’ Morgens zou het 3 bft zijn en zo rond 12:00 uur zou het 5 bft worden.

Opnieuw vroeg op om op tijd te kunnen uitvaren. Eerste klusje was het inmaken van de zure haring. Gisterenavond had Dirk de azijn al klaargemaakt en de potten voorgevuld met gesneden uien en kruiden. Omdat gisterenavond de azijn nog niet koud was moest dat vanochtend nog even gedaan worden.

Vandaag richting het eiland Ven (ligt voor Karlskrona). Dat is zo’n 10 km varen. We zijn de haven nog niet uit en we merken aan de deining al dat er buiten meer golven staan dan je zou verwachten 3 bft en buiten de haven blijkt dus inderdaad dat het effe iets harder waait.

Om ons nog verder te verrassen begint het ook nog te regenen en werkt de GPS niet. We zien het eiland niet en varen dus de zo’n 3 kwartier volledig op het gevoel. Gelukkig zien we op de AIS wel de schepen die er varen (en daarmee de scheepvaartroutes die als houvast dienen voor onze koers). We komen wonderwel precies aan waar we wilden en tijdens het beraad over waar te gaan vissen begint ook de GPS spontaan te werken. Vlakbij blijkt een wrakje te liggen dat we even met de 3D dieptemeter bekijken. Toch bijzonder om dat te zien.
Bij de ferryhaven van Ven vinden we een grote school haring en stoppen we omdat die stek ook veelbelovend is voor platvis. Dirk trekt nog een 15 haringen om te pekelen en ondertussen vangt Wiegert nog een gulletje en een schar.
Daarna door naar de zuidpunt van Ven. We kunnen daar maar moeilijk goede stekken vinden. Net na de middag is de wind ook echt naar 5 bft aangetrokken en besluiten we terug te gaan richting de haven. Na een onstuimige terugreis (onze nieren zitten gelukkig nog op zijn plek) vissen we nog een paar uurtjes op een bankje net ten noorden van de haven en vangen daar nog een paar scharren en Wiegert zowaar een mooie gul.
Verder vangt vooral Wiegert diverse stinkende botten die hij vervolgens telkens met een kusje terugzet (de komende weken zal die dus wel uit zijn mond stinken!)

Aan alles komt een eind, dus ook aan deze visreis. Om half vier gaan we terug naar de haven om de boot af te tanken en over te dragen aan Teddy. Wiegert doet nog een poging de boot vol te laten lopen met water. We denken dat hij niet weet dat de boot een lenspomp heeft

Teddy is echt een geweldige kerel die ons deze week verschillende tips heeft gegeven, materiaal om te gebruiken en een extra bootdag. Het was een leerzaam weekje. Vanavond pizza’s gehaald bij de pizzeria die zo ongeveer onze buren zijn. Vermoedelijk zijn de uitbaters nog nooit in Italië geweest. De pizza’s waren bijzonder van samenstelling. Gelukkig wel goed te eten, maar absoluut niets van Italië.
Morgen reizen we terug naar Nederland.

Rien

Zo een Zweedse vis ervaring rijker manne, ben benieuwd naar de verhalen en ervaringen.

???

Goede terug reis , denk eraan korte broek aan want t wurd warm hier...

Johan

Het vissen zit er weer op en iedereen present. En wens u een veilige thuiskomst.

Gert jan

René bedankt voor het vis verslag en de mooie foto,s.Goede terug reis.

Piet Nieman

Mooie verslagen,prachtige vissen de boot lijkt mij ook geweldig.
Ik wens jullie een goede terug reis.
Groeten Piet Nieman.

Teddy

Thank you for this time..
Best regards teddy frick