oresund-2019.reismee.nl

De thuisreis

Dirk moest 's avonds nog naar een feestje en wilde daarom uiterlijk om 16:00 uur thuis zijn. Dus onze broodjes (incl. ontbijt) al de laatste avond klaargemaakt, vroeg naar bed gegaan en de wekkers dus gezet om 04:15.

Nadat we onze koppen onder de kraan gehouden hadden, de vreettegels geschrobd en de auto ingeladen, zijn we om 05:10 zijn we vertrokken. We zijn heen gekomen met de ferry van Helsingør-Helsingborg en reizen terug via de Øresundbrug.

Eigenlijk is het een brug-/tunnelverbinding tussen Zweden en Denemarken, met het tunneldeel aan de Deense kant.

Als we de tunnel net zijn uit gereden ziet Dirk op de linkerbaan een auto met rare witte achterlichten. Net als hij Rene daarop wil wijzen, zien ze beiden dat het een spookrijder is. Voordat we het ons goed realiseren maakt deze net tussen ons (let wel wij rijden 100 km/uur) en onze voorgangers een U-bocht en rijdt nu in de goede richting op de vluchtstrook. Rene denkt in het voorbij gaan nog te hebben gezien dat het geen Deens kenteken betrof en hij dacht een Tjech. Dit alles speelde zich in 2 of 3 seconden af. Na 10 minuten kwam onze hartslag pas weer een beetje op normaal niveau.

30 minuten later haalt Dirk op stuk met 3 banen een vrachtauto in die behoorlijk slingert en naar links over de rijstrookmarkering komt (was zeker met zijn telefoon aan het spelen) We hebben het net opkomende zonnetje links voor de auto en dat maakt het zicht ook al niet helemaal toppie. Alle aandacht is dus gevestigd op de vrachtauto en Dirk moet zelfs iets naar links sturen. Door de opkomende zon ziet we niet dat er een dood hert op de weg ligt, dat net met zijn kop aan de linkerzijde van onze rijstrook ligt. Gevolg dat we, naar links geduwd door die vrachtauto, daar met een luide bonk overheen rijden. De angst voor een lekke band is groot, maar gelukkig laden de druksensors in de banden geen lekkage zien en lijkt en ook geen andere schade te zijn opgetreden. Ook hier duurt het weer even voor onze hartslag weer normaal is. Verder loopt alles gelukkig rustig.

We kunnen ons buiten de regelmatige rust stopt niet veel vertraging veroorloven en houden de file-informatie op onze tomtom-live goed in de gaten. Onderweg zijn nogal wat wegwerkzaamheden en risico op file's. Net voor Hamburg begint de Tomtom aan te geven dat er verderop een vertraging van zo'n 71 minuten is en vraagt of we een alternatieve route willen rijden. Rene checkt via de google wat er aan de hand is. Echter die geeft geen bijzonderheden te zien en we hebben geen zin in de binnenstad van Hamburg. We rijden dus de ene na de andere baustelle voorbij met slechts enkele minuten vertraging. Maar steeds blijft die 70 minuten vertraging staan. Gek genoeg is die soms ook weg om vervolgens na een paar minuten weer terug te zijn. We vertrouwen daarom in 1e instantie maar op Google. Net voor Bremen komen we bij een baustelle die helemaal niets voorstelt toch in langzaam rijdend en stilstaand verkeer terecht. Dirk vertrouwd het niet en laat de routeplannen opnieuw de snelste route berekenen. En ja hoor, die geeft opnieuw aan dat we beter via noord-Nederland kunnen rijden. Google laat echter nog steeds geen enkel probleem zien. Toch stuurt Dirk de 1e de beste afrit af en volgt de tomtom. Achteraf maar goed want 's avonds thuis gecheckt bleek er wel degelijk een enorme file te hebben gestaan en dat we echt de laatst mogelijke afrit genomen hebben. Nu kwamen we via Groningen (het moet maar meezitten, want de weg was ook bij Meppen afgesloten) toch nog mooi op tijd thuis.

Einde van een leerzame visvakantie.

Daan Swart

Tjonge wat een verhaal. Ik ben blij dat het allemaal goed is afgelopen.

marinka

Oei.. dat waren heftige momentjes om zo maar te zeggen. Gelukkig allemaal goed afgelopen. Hert moet voortaan beter uitkijken met overzeken.
Welkom thuis mannen!!

bert

Pff...twee maal een narrow escape , blij dat alles weer goed gegaan is. Altijd leuk om de visavonturen te lezen. Hoop dat de trip nog wat eetbare vis heeft opgeleverd ! Mooi huis mooie boot , nu nog mooi weer!
groeten van Bert.

Henny Bakkenist

Ja, ja het verkeer is vaak niet ewrg betroubaar en veilig. Het blijft continu opletten en geduld is op z'n plaats.
Bedankt voor het mooie verhaal.

Rinus

Heel goed dat je je stuur goed vast heb,en alles goed is afgelopen, het is wel even schrikken,misschien ook nog een zonnebril op van wegen de op komende zon.
Ik heb wel genoten van jullie belevenissen en mooie foto s